FUTURE

Hvordan kan vi gemme den overskydende grønne energi, til der er brug for den? Det vil et nyt demonstrationsprojekt på Lolland finde svar på.

Fremtidens intelligente energi- og ressourcesystem

Lolland er kendt som en grøn energi-ø, hvor der produceres tre gange så meget strøm, som der forbruges på øen – ja faktisk mere end otte gange så meget strøm, hvis man tæller havvindmøllerne omkring Lolland med. Men med den bæredygtige energiproduktion følger også en udfordring: Hvordan bruger vi den grønne strøm på en fornuftig måde, når der er meget af den? Og kan energien måske ligefrem fyldes på et lager, så den kan gemmes, til der er overskyet og vindstille?

Det er nogle af de spørgsmål vi søger svar på i et nyt demonstrationsprojekt på Lolland. Her vil vi se på perspektiverne i at inddrage borgernes og virksomheders egne bygninger i arbejdet med at balancere elnettet og anvende den grønne strøm, når den er tilgængelig.

Helt konkret kommer det til at foregå ved at koble et individuelt varmelager (baseret på salt eller vand) på en varmepumpe. Dermed bliver det muligt at bruge strøm fra de vedvarende energikilder til at opvarme varmelageret og gemme varmen til der er brug for den, så man kan sænke forbruget af varmepumpen i de perioder, hvor den grønne strøm er mere knap.

Den el vi producerer på og omkring Lolland kan vi udnytte på forskellig vis. Vi kan anvende den med det samme til strøm, varme eller transport. Vi kan også vælge at lagre den på batterier, som brændsler eller i varmelagre. Mulighederne er mange. 2

Kan være med til at balancere fremtidens elnet

Bliver testen en succes, vil sådan en løsning være til gavn for både forbrugeren og vores klima. Samtidig kan løsningen også bidrage til at balancere elnettet, hvilket er et stigende behov efterhånden som mere og mere af vores strøm bliver produceret fra vedvarende energikilder, der jo producerer strøm alt efter hvor meget vinden blæser og solen skinner.

Testen kommer til at omfatte 10-12 testbygninger (herunder både private husstande, offentlige bygninger og bygninger anvendt til erhverv). Som en del af løsningen vil der også blive installeret en digital styring, som gør det muligt for projektpartneren DTU at styre varmepumperne efter behov. Testresultaterne vil blive brugt til at vurdere effekten af, og mulige forretningsmodeller for fleksibelt energianvendelse i bygninger. Endelig er demonstrationsprojektet også med til at vise alternativer til de knap 2.000 oliefyr, som stadig er i drift på Lolland.

Lolland Lufthavn gemmer varmen

En af de virksomheder, der medvirker i forsøget er Lolland Lufthavn. Her har man valgt at udskifte et næsten 45 år gammelt oliefyr med en luft til vand varmepumpe som er tilkoblet et vandbaseret varmelager. Det giver mulighed for at gemme hvad der svarer til et døgns varmeforbrug. Samtidig giver varmepumpen både en økonomisk besparelse på 14.000 kroner årligt og en mere driftsikker løsning end det gamle oliefyr.

I foråret var TV2 Øst forbi Lolland Lufthavn, da de som den første testfacilitet fik installeret en varmepumpe med varmelager.

Se indslaget her:

Mere om projektet:

  • Forsøget er en del  af Future – et projekt under Interreg ØKS
  • Løsningen skal testes i varmesæsonen 2019-2020.
  • Resultater forventes at kunne præsenteres  ultimo 2020 eller januar 2021.
  • Partnerne i demonstrationsprojektet er SEAS-NVE, REFA Energi, DTU Byg, HeatPlan, Neogrid Technologies, Kalundborg Kommune og REn Energi Lolland.

Demonstrationsprojektet er støttet af: